hoi

Erwin Olaf

Erwin Olaf groeide op in Hilversum en volgde de School voor Journalistiek in Utrecht. Na zijn afstuderen richtte hij zich kort op de documentaire fotografie. Hij heeft niet veel later voor de kunstfotografie gekozen, omdat hij meende dat hij hierin het beeld naar zijn hand kon zetten. Erwin Olaf, zelf homoseksueel, is ook bekend als voorvechter van homo-emancipatie. Een van de dingen waar hij zich aan stoort is dat er negatief wordt gereageerd op intimiteit tussen homo's op straat.

Van 1983 tot en met 1993 gebruikte hij 2 thema´s: Chessmen en Squares.
Met deze 2 thema's shockeerde hij veel mensen, dit deed hij doelbewust. 

Naast fotografie maakt Olaf videoclips, korte documentaires en filmpjes voor kinderen. Zo heeft hij een aantal videoclips gemaakt voor Nederlandse artiesten, onder wie Karin Bloemen en Paul de Leeuw. Sinds 2000 maakt hij tevens films die bestempeld kunnen worden als videokunst door hun vreemde thema's en het ontbreken van een plot.

Olaf heeft veel gefotografeerd in opdracht van grote multinationals, zoals Heineken, Microsoft en Nokia, ook al kan hij soms kritisch uithalen naar grote merken, zoals in de serie Fashion Victims uit 2000. Afgelopen jaren heeft hij meer voor de bladen gewerkt, onder meer voor The New York Times, de Britse Sunday Times, de Franse krant Libération en het tijdschrift Citizien K. Daarnaast krijgt hij geregeld opdrachten van The New York Times Magazine, het Franse dagblad Le monde, The Sunday Times Magazine (de bijlage van The Sunday Times en het modetijdschrift Elle. Hij werkte mee aan diverse internationale reclamecampagnes, zoals voor het kledingmerk Diesel, Nokia, Microsoft, de Italiaanse koffiebrander Lavazza, de Duitse autofabrikant BMW en vele andere merken.

Erwin Olaf zijn website: http://www.erwinolaf.com/

  Hiernaast ziet u een zelfportret van Erwin Olaf.

 


Chessmen: 

   

 

Squares:

   

 

Laatste foto's van Erwin Olaf:

   

 

Foto's die wij mooi vinden:

   

 

 

Foto's die ons niet aanspreken: